Päivän Sana 24.04.2024

Vaikka ulkonainen ihmisemme murtuukin, niin sisäinen ihmisemme uudistuu päivä päivältä.

2. Kor. 4:16

Kauhavan kirkko ja siunauskappeli

Kauhavan kirkko on valmistunut vuonna 1925 samalla paikalla sijainneen puukirkon tilalle. Vanha vuonna 1756 valmistunut härmäläisen Antti Hakolan rakentama puukirkko paloi jouluaamuna vuonna 1921. Nykyisen kirkon on suunnitellut arkkitehti Josef Stenbäck.

Kirkko rakennettiin betonilaatalle, joka ei kuitenkaan kestänyt sen painoa.

Jo kirkon vihkiäisjuhlassa Mikkelinpäivänä vuonna 1925 näkyi vaarallisia halkeamia eri puolilla kirkkoa ja kirkkojen tuntija professori Heikki Klemetti kirjoittikin: “Kaatuuko Kauhavan kirkko?“ Kirkko ei kaatunut, mutta se jouduttiin perustamaan uudelleen vuonna 1962. Nyt Kauhavan kirkko seisoo tukevasti kovaan pohjaan saakka ulottuvien teräsbetonipaalujen päällä.

Alttaritaulu: Jeesus siunaa lapsiaAlttaritaulun, joka saatiin pelastetuksi vanhasta kirkosta, on vuonna 1882 maalannut tohtorinna Aleksandra Såltin. Kirkko on maalattu sisältä vuosina 1964 ja 1979 taiteilija Yki Nummen värisuunnitelman mukaisesti. Kirkossa on kahdet urut: vanhat Kangasalan Urkutehtaan valmistamat 22-äänikertaiset pneumaattiset urut ovat kirkon etuosassa ja uudet vuonna 1968 hankitut saman urkutehtaan valmistamat 32-äänikertaiset mekaaniset urut ovat kirkon takalehterillä. Kirkossa on 950 istumasijaa. Kirkon alakerrassa on seurakuntasali ja kerhohuoneita. Kesällä 1980 kirkkoon asennettiin uusi kuparikatto entisen betonipaanukaton tilalle. Kirkkoon saatiin hissi vuonna 1996.

Kirkkopihassa on kuvanveistäjä Johannes Haapasalon tekemä sankaripatsas sekä Jääkärimuistomerkki, menneiden sukupolvien muistokivi, Karjalaan jääneiden vainajien muistokivi sekä paikka, jossa voi sytyttää kynttilän muualle haudattujen muistolle.

Siunauskappeli on valmistunut kirkon viereen vuonna 1955.

Kirkon ja siunauskappelin osoite:

Kirkkotie 5

62200 Kauhava