Päivän Sana 20.11.2018
Hyvä on sen osa,
jota sinä, Herra, kasvatat
ja jolle sinä opetat lakiasi.
Pahana päivänä sinä varjelet häntä,
kun hauta jo aukeaa
sille, joka rikkoo lakiasi.

Ps. 94:12-13

Järisyttävä konsertti Ylihärmässä

Suuret kansainväliset tähdet valloittivat sunnuntaina 28.9.14 Ylihärmän kirkon urkuparven ja kirkossa haltioituneena kuunnelleen konserttiyleisön.

 

Turun tuomiokirkon I kanttori, Director Cantus, diplomilaulaja Jukka Pietilä ja maailman terävimpään kärkeen kuuluva konserttiurkuri, urkutaiteilija Kalevi Kiviniemi olivat rakentaneet konserttinsa loistavasti. Urkujen käsittämättömän monipuolinen sointi ja baritonin vivahteikas ääni ja laaja ääniala tulivat erinomaisesti esille.

 

Konsertti alkoi Jean Sibeliuksen ”Intradalla”, joka jylisi kirkossa ravistellen kuulijat jännittyneeseen odotukseen. Sen jälkeen Jukka Pietilä kuljetti kuulijat renessanssiaikaan tulkitsemalla kappaleen ”Kom nu hit, död!” Shakespearen näytelmästä ”Loppiaisaatto”. Näytelmän sanotaan olevan melankolinen komedia, ja Pietilän tulkintaa kuunnellessa saattoi miltei nähdä pateettisen hahmon, joka suurieleisesti esitti toivovansa kuolemaa.

 

Kiviniemi puolestaan loihti silmien eteen kukkaniityllä perhosten perässä juoksentelevan pikkutytön, kun hän aloitti Claude Belbestren ”Teema ja variaatiot”. Kappaleen loppuosassa kuului skottiarmeija marssimassa säkkipillien tahdissa.

Urkujen ilotulitus alkoi, kun Igor Stravinskyn ”Allegro Giusto” alkoi soida. Tuntui kuin urut olisivat räjähtäneet säkenöiviksi tähdiksi ympäri kirkkoa. Vastakohtana oli Aulis Sallisen ”Adagio Op. 102”, joka soi kauniisti ja nöyrästi. Uskomattomia sointuja Kiviniemi loihti esiin, kun vuorossa oli Michelle Corretten ”Satakielen laulu”.

 

”Olen pienestä pitäen, lukemattomia kertoja istunut tällä parvella ja kuunnellut urkuja. Missä ihmeessä se satakieli on aikaisemmin piilotellut”, kysyi eräs kuulija konsertin jälkeen. Kiviniemi näytti sydäntään ja vastasi, että se on täällä.

 

Konsertin päätteeksi taiteilijat esittivät Oskar Merikannon ”Elämälle”, joka oli konsertin teemakappale. Todella upeasti vuorottelivat urkujen ja laulajan äänet vuoroin voimistuen ja vaimentuen. Pietilän äänen vivahteet ja upea laulutaito tulivat tässä kappaleessa erityisen hyvin esille.

 

Kanttori Juliaana Kellokoski kiitti vieraita hienosta, nautinnollisesta konsertista. Kukituksen jälkeen Kalevi Kiviniemi soitti vielä ylimääräisen kappaleen ja kutsui yleisöä urkuparvelle katsomaan soittamista. Se oli huipputaiturin näytös. Näytti siltä, että uruissa oli vähintään neljä kättä ja neljä jalkaa. Ei ihme, että Frankfurter Allgemeine Zeitung on kirjoittanut: ”Suomalainen urkuvirtuoosi Kalevi Kiviniemi hämmästytti ilmiömäisellä tekniikallaan ja soittovireellään.”



Jukka Pietilä (vas.) ja Kalevi Kiviniemi Ylihärmän kirkon urkuparvella
Jukka Pietilä (vas.) ja Kalevi Kiviniemi Ylihärmän...
Mestarin taidonnäytös, ylimääräinen kappale yleisön katsellessa
Mestarin taidonnäytös, ylimääräinen kappale yleisö...
Alahärmän kappelikanttori Juliaana Kellokoski kiitti taiteilijoita upeasta konsertista
Alahärmän kappelikanttori Juliaana Kellokoski kiit...

Odottava tunnelma Ylihärmän kirkossa
Odottava tunnelma Ylihärmän kirkossa