Päivän Sana 19.03.2024

Minä olen kyllä ollut lähellä, mutta he eivät ole minua etsineet, olen ollut läsnä, mutta he eivät ole minua kyselleet.

Jes. 65:1

Suomen kaunein kivikirkko

Alahärmän kirkko on valittu Radio Dein äänestyksessä Suomen kauneimmaksi kivikirkoksi.

Lapuanjoen länsirannalla sijaitseva harmaakivikirkko on tornillinen pitkäkirkko, jonka sivuseiniä jäsentävät poikkipäädyt. Kansallisromantiikan ja uusgotiikan piirteitä yhdistävän kirkkorakennuksen julkisivut ovat graniittikvaaderia ja tiiltä.

Alahärmän kirkko on vihitty käyttöön ensimmäisenä adventtina 1903. Kirkko on arkkitehti Josef Stenbäckin suunnittelema, ja sen on rakentanut kurikkalainen rakennusmestari S. Birling härmäläisten kivimiesten avustamana. Kirkkoa on korjattu mm. tulipalon jälkeen vuonna 1920 sekä vuonna 1937 arkkitehti Ilmari Launiksen ja vuonna 1961 arkkitehti Veikko Larkaksen suunnitelmien mukaan. Kirkko peruskorjattiin vuonna 1987 arkkitehti Jari Reposen suunnitelmien mukaan.

Radio Dein äänestys Suomen kauneimmasta kirkosta jatkuu perjantaihin 28.8. asti. Finaalissa ovat ehdolla Alahärmän kivikirkko, puukirkkojen edustaja Ruokolahden kirkko ja modernien kirkkojen edustaja Temppeliaukion kirkko Helsingistä.