Päivän Sana 19.04.2024

Sinun hyvyytesi ja rakkautesi ympäröi minut kaikkina elämäni päivinä.

Ps. 23:6

Riparille

Huomaa vasemmalla olevat alasivut.

*********************************************************************************

Rippikoulu on evankelis-luterilaisen kirkon kasteopetusta. Siellä voit pohtia yhdessä muiden kanssa elämään ja uskoon liittyviä asioita. Tutustut sen kirkon uskoon, johon sinut kasteessa liitettiin.

Kauhavan seurakunnassa rippikoulun voi käydä ryhmässä leirimuotoisena tai yksityisesti. Rippikoulu alkaa syksyllä rippikouluun ilmoittautumisella, jonka jälkeen alkaa seurakuntaan tutustumisjakso. Tutustumisjakso sisältää ennalta määrättyjä ryhmäkohtaisia tapaamisia ja itsenäisiä tutustumiskertoja seurakunnan toimintaan. Kauhavan seurakunnan rippikoulut huipentuvat viikon mittaiseen leirijaksoon ja konfirmaatioon, yhteiseen päätösjuhlaan.

Konfirmaatio antaa sinulle oikeuden toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle ja asettua 18-vuotiaana ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa. Rippikoulu on kirkkohäiden edellytys. Aikuiselle luontevin tapa käydä rippikoulu on usein yksityisopetus. Vaikka rippikouluja on monenlaisia, voidaan rippikoulu aina tiivistää kolmeen sanaan: elämä, usko ja rukous.

Kauhavan seurakunnassa rippikoulutyö on osa viiden eri toimipisteen, Alahärmän, Evijärven, Kauhavan, Kortesjärven ja Ylihärmän yhteistä työnäkyä. Tästä seuraa, että kotiseurakunnassamme kaikki nuoret saavat hakeutua kaikille leireille, aluerajoista riippumatta.

Rippikoulun voi käydä, vaikka sinua ei olisi lapsena kastettu. Jos haluat osallistua konfirmaatioon, sinut tulee kuitenkin kastaa ennen sitä. Jos sinut on kastettu, mutta et enää kuulu kirkkoon, on sinun liityttävä kirkkoon ennen konfirmaatiota. Rippikouluikäinen voi huoltajien luvalla liittyä kirkkoon, vaikka nämä eivät itse kirkkoon kuuluisikaan.

Yleensä rippikoulu käydään sinä vuonna, kun täytetään 15 vuotta. Suomalaisista 15-vuotiaista nuorista rippikoulun käy vuosittain noin 84%. Jos olet mennyt 6-vuotiaana kouluun, voit anoa mahdollisuutta käydä rippikoulu 14-vuotiaana samaan aikaan luokkakavereittesi kanssa. Yhtä hyvin voit käydä riparin myös vuotta myöhemminkin.

Tiedustelut:

Anssi Massinen p. 045 6577237