Päivän Sana 24.04.2024

Vaikka ulkonainen ihmisemme murtuukin, niin sisäinen ihmisemme uudistuu päivä päivältä.

2. Kor. 4:16

Äitikö ulos?

Lasten ollessa pieniä katselin heidän kanssaan lastenohjelmia. Ne oli tehty hyvin ammattitaitoisesti. Lasten mielenkiinto säilyi hyvin. Joulun tai pääsiäisajan tullessa yritin ohjelmista löytää jotain hengellistä, mutta en löytänyt. Kertaakaan en esimerkiksi muista kuulleeni edes lyhyttä mainintaa siitä, että joulua vietetään Jeesuksen syntymäjuhlana.

Ihan täysin tässä uskonnollisten ainesten poispuhdistamisessa ei oltu onnistuttu. Japanilaisissa lasten piirroselokuvissa puhuttiin japanilaisista jumalista. Mutta siis kristinuskoon liittyvistä asioista vaiettiin kokonaan ainakin niissä ohjelmissa, joita seurasin lasten kanssa noin 25 vuoden ajan!

Pari viikkoa sitten television tekstisivuja etsiessäni näin myös lyhyen osan lastenohjelmasta. Kuvaruudussa näytettiin otsikkoa, jossa luki: Kuolleiden päivä. Pari aikuista leikki piirileikkiä lasten kanssa ja lauloivat jotain siitä, miten henget saapuvat!

Näyttää siis siltä, että jos kristillinen aines poistetaan elämästämme, sen tilalle tulee helposti jotain muuta hengellisesti vierasta. Suomalaisessa entisessä pakanuudessa ja osin Afrikassa eletään edelleen henkien pelossa. Kristinusko tuonut vapauden tähän pelkoon.

Koulumaailmassa nousee lähes joka joulun ja kevätjuhlien aikaan keskustelu siitä, voidaanko koululaiset viedä joulukirkkoon tai laulaa suvivirttä. Liian usein unohtuu se, että koululaitos syntyi kirkkoäidin helmassa. Luther ajatteli, että kaikkien pitää oppia lukemaan, jotta he voivat itse lukea Raamatusta, miten taivaaseen päästään. Kiertokoulutoiminta alkoi Suomessa jo 1600-luvulla. Piispa Juhana Gezelius antoi papeille tehtävän hankkia seurakuntien kiertokouluihin opettajia.

Eräässä haastattelussa toimittaja kysyi kuljetusyrittäjältä, mitä pitäisi tehdä tässä vaikeassa koronan aiheuttamassa tilanteessa. Hän sanoi mm., että nyt olisi mentävä polvilleen ja rukoiltava. Jossain klipissä tuo osa haastattelussa oli poistettu! Näyttää, että kristinuskoa pelätään joskus kuin ruttoa.

Onko nyt käymässä kuten perheen äidille, joka ruuat tehtyään laitetaan ulos omasta kodistaan?

Tuotannossaan ”Kirja, joka muutti maailmasi” intialainen tunnettu luennoitsija ja yhteiskunnallinen uudistaja Vishal Mangalwadi tuo esille sen, miten Raamattu ja sen myötä kristinusko on vaikuttanut koko länsimaiseen yhteiskuntaan. Raamattu on opettanut yhteiskunnalle mm. myötätuntoa, ihmisoikeuksia, hyvinvointia, koulutuksen arvostamista ja vahvoja perhesiteitä. Intialaisen on tultava sanomaan meille, että ruoho voikin olla omalla puolellamme paljon vihreämpää!

Katsoopa melkein mitä tahansa tilastoja vaikkapa lukutaidosta, terveydenhoidosta, sananvapaudesta, naisen asemasta tai mistä tahansa, Suomi ja muut pohjoismaat ovat lähes aina kärkipaikoilla. Väitän, että se johtuu hyvin pitkälle juuri kristinuskon vaikutuksesta maissamme.

Mangalwadi varoittaa siitä, miten kristinuskon arvoista luopuminen vähitellen murentaa yhteiskuntaamme. Jos äiti heitetään ulos, ollaan ikävällä tiellä.

Onneksi muitakin ääniä kuuluu. Yle on lisännyt televisioitavia jumalanpalveluksia. Piispoja ja pappeja on haastateltu  eri yhteyksissä. Rukous on löytymässä. Itsekkyys menettää asemaansa ja toisista on alettu huolehtimaan. Ollaanko äitiä kutsumassa takaisin kotiin!

Risto Mäki

8.5.2020 klo 22:22:36
Tuula Huhtamäki kirjoittaa

Ihana kirjoitus ja niin totta. Kiitos Risto!

7.5.2020 klo 11:16:33
Entinen kauhavalainen kirjoittaa