Päivän Sana 29.03.2024

Jeesus huusi kovalla äänellä: ?Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni.? Tämän sanottuaan hän henkäisi viimeisen kerran.

Luuk. 23:46

Alahärmän kirkko

Alahärmän kirkko valittiin Suomen kauneimmaksi kirkoksi Radio Dein järjestämässä äänestyksessä vuonna 2015.
Nykyisen kirkon paikalle valmistui seurakunnan ensimmäinen kirkko vuonna 1676. Ennen oman kirkon valmistumista härmäläisten kirkkomatkat olivat suuntautuneet Isokyröön ja Pietarsaareen, myöhemmin Lapualle. Kirkon rakennushanke käynnistettiin Tuomiokapitulin luvalla.

Hankkeen aluksi ohjaksiin tarttui pitäjän puuhamies Sipi Kauppi. Työn saattoi päätökseen lapualainen Knuutti Liuhtari. Kirkko oli vaatimaton torniton pitkäkirkko suuruudeltaan 25,5 x 19,5 kyynärää (15 x 12 m). Kirkko oli käytössä vuoteen 1752 saakka, jolloin samalle paikalle valmistui seurakunnan toinen, pitäjän oman pojan Antti Hakolan tekemä suippotorninen puukirkko. Alunperin yksilaivainen kirkko muutettiin myöhemmin ristikirkoksi. Kirkko tuhoutui katontervaajan tupakasta alkaneessa tulipalossa 7.7.1898. Vain muutamia kattokruunuja ja jonkin verran muuta irtaimistoa ehdittiin pelastaa.

Nykyinen, kolmas kirkko vihittiin käyttöön ensimmäisenä adventtina 1903. Kirkon on suunnitellut arkkitehti Josef Stenbäck ja rakentanut kurikkalainen rakennusmestari Salomon Birling härmäläisten kivimiesten avustamana. Kirkkoa on korjattu mm. vuoden 1920 tulipalon jälkeen, vuonna 1937 arkkitehti Ilmari Launiksen suunnitelman mukaan sekä vuonna 1961 arkkitehti Veikko Larkaksen suunnitelman mukaan. Vuonna 1987 kirkko peruskorjattiin arkkitehti Jari Reposen suunnitelmien mukaisesti.

Kirkko on tyyliltään kirkkogotiikan ja kansallisen romantiikan synteesi. Tilaa on 900 hengelle.

Alttaritaulu: Jeesus GetsemanessaAlahärmän kirkon alttaritaulu esittää Kristusta Getsemanessa. Alttaritaulun on maalannut vaasalainen taiteilija Aleksandra Frosterus-Såltin vuonna 1904. Alttaritaulu konservoitiin vuonna 1987 kirkon peruskorjauksen yhteydessä.

Zachariassenin urkutehtaan valmistamat urut otettiin käyttöön 3.8.1904. Urut on uudelleenrakennettu 1976, fasadi ja suurin osa pilleistä ovat vuodelta 1904. Nykyään mekaanisesti toimivissa uruissa on 22 äänikertaa.

Kirkon kuorissa sijaitsevan, Kristuksen taivaaseenastumista esittävän lasimaalauksen on suunnitellut arkkitehti Ilmari Launis ja valmistanut S. Wuorion lasimaalaamo vuonna 1937.

Kirkkopihassa on viime sotien sankarivainajien muistomerkki. Rukoilevaa äitiä kuvaavan, V. Hietasen suunnitteleman paaden ympärille on haudattu 187 sankarivainajaa. Kirkkopihassa sijaitsevat myös mm. vapaussodan veteraanien muistomerkki ja jääkärien muistokivi.

Vanhalla hautausmaalla, kirkon takana on vuonna 1859 valmistunut talvihauta, joka on muutettu vuonna 1965 vainajien säilytyshuoneeksi. Vuonna 1988 talvihauta peruskorjattiin.

Kirkon osoite:

Härmäntie 29