Päivän Sana 19.04.2024

Sinun hyvyytesi ja rakkautesi ympäröi minut kaikkina elämäni päivinä.

Ps. 23:6

Nuoret

Nuorisotyö

Nuorisotyön toiminta-ajatuksena on kohdata nuoria 7. luokasta alkaen ja myös koota seurakunnan toiminnan äärelle. Nuorisotyö tarjoaa nuorille paikan, jossa voi kasvaa ja pohtia elämää kristillisestä näkökulmasta. Nuorisotyö tarjoaa myös turvallista ja mielekästä tekemistä vapaa-ajalle. Tavoitteena on myös, että nuoret ottavat itse vastuuta nuoren seurakunnan toiminnan suunnittelusta ja toteutuksesta. Seurakunnassa toimii nuorten vaikuttajaryhmä.

Nuortenillat sisältävät illan aluksi yhteistä ohjelmaa, opetusta ja hartautta. Lisäksi on aikaa yhteiseen olemiseen, pelailuun ja iltapalaan. Nuorteniltoja järjestetään joka alueella seuraavasti:

• Alahärmä – seurakuntatalon alakerta – klo 18.30-22.30
  • Evijärvi – kirkko – klo 18.00-21.00
  • Kauhava – Olotila/päiväkerho – klo 19.00-24.00
  • Kortesjärvi – seurakuntakoti Messi – klo 18.00-22.00
  • Ylihärmä – Pappila – klo 18.00-22.00

Nuortenillat ovat pääosin lauantaisin, joskus perjantaisin. Kaikkina viikonloppuina nuorteniltoja ei ole, kun työntekijät ovat esimerkiksi leirillä.

Olkkari-illat ovat koko Kauhavan yhteisiä konsertteja vuorotellen eri kirkkopiireissä. Niitä järjestetään noin kerran kuukaudessa. Iltoihin ilmoittaudutaan etukäteen ja tarvittaessa kuljetus järjestetään muilta alueilta.

Isoskoulutukseen voi tulla rippikoulun käyneet heti rippikouluvuoden jälkeen tai myöhemmin. Isoskoulutus alkaa syksyllä alueellisella tapaamisella ja kestää seuraavaan kevääseen. Koulutus koostuu neljästä yhteisestä ISKO -leiristä ja alueen omista tapaamisista sekä vastuutehtävistä. Isoskoulutuksen käytyäsi voit olla isosena rippileirillä tai alakoululaisten varkkileirillä.

Kouluyhteistyö pitää sisällään päivänavauksia, hartauksia, koulukirkkoja ja välituntitoimintaa. Toteutamme yhteistyössä ryhmäytyspäiviä 7. luokkalaisille ja lukion alkajille. Alueen kouluilla on käynnistetty KouluSaapas-toimintaa yhteistyössä kaupungin nuorisotyön kanssa. KouluSaapas tuo kouluihin lisää turvalliseksi tunnistettavia aikuisia sekä tarjoaa nuorille matalan kynnyksen kohtaamisia ja keskusteluja. Toimintaa tuetaan yhteisvastuukeräyksen varoilla.

Jatkossa Saapas-toimintaa on tarkoitus laajentaa myös katusaappaaksi. Tähän iltaisin ja viikonloppuisin tapahtuvaan jalkautumiseen ei riitä pelkästään työntekijöiden aika. Koulutamme siis kavereiksemme vapaaehtoisia aikuisia.

Leirejä ja retkiä järjestetään mahdollisuuksien ja toiveiden mukaan. Ainakin Maata näkyvissä -festareille Turkuun suunnataan aina marraskuussa.

AJANTASAISIN MAINONTA TOIMINNASTA

NUORISOTYÖNOHJAAJIEN YHTEYSTIEDOT