Päivän Sana 23.04.2024

Vaikka vuoret järkkyisivät ja kukkulat horjuisivat, minun rakkauteni sinuun ei järky eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi.

Jes. 54:10

Riparipassi - Ohjeet seurakuntaan tutustumiseen

Tärkeitä ohjeita tutustumisjaksolle:

Rippikouluun sisältyy ns. seurakuntaan tutustumisjakso. Tutustumisjakson aikana on tarkoitus tutustua seurakunnan järjestämään toimintaan ja pohtia, josko siitä löytyisi oma paikka juuri itselle.

Tutustumiskäyntejä on yhteensä 10, ja jokaisesta käynnistä kerätään merkintä riparipassiinTutustumisia on seuraavasti:

Jumalanpalvelukset: Käydään yhteensä 5 jumalanpalveluksessa. Yksi näistä on Julle eli juonnettu jumalanpalvelus ja yksi on ennalta määrätty jumalanpalvelus, johon tullaan oman rippikouluryhmän kanssa.

Jumalanpalvelukset pidetään pääsääntöisesti sunnuntaisin kirkossa. Alkamisajankohta kannattaa tarkistaa vaikkapa seurakunnan nettisivuilta, ettet ole vahingossa väärään aikaan oikeassa paikassa. Myös muiden paikkakuntien ev.lut. seurakuntien järjestämät jumalanpalvelukset (myös erikoismessut) käyvät tähän kohtaan.

Nuorten tapahtumat: Käydään yhteensä 3 nuorten tapahtumassa.

Yksi näistä on ennalta määrätty, ryhmäkohtainen tapaaminen. Nuorten tapahtumia ovat esim. nuortenillat ja erikseen ilmoitettavat leirit ja retket. Lisätietoa näistä saat seurakunnan kotisivuilta (www.kauhavanseurakunta.fi) ja nuorisotyöntekijöiltä sekä Facebookista (Kauhavan alueseurakunnan nuoret, Alahärmän srk-nuoret, Ylihärmän kappeliseurakunnan nuoret, Kortesjärven srk-nuoret, Evijärven nuoriseurakunta/varhaisnuoret ja nuoret) sekä Instagramista (Kauhavan seurakunnan nuorisotyö).

Muu tilaisuus tai palvelu: Kaksi merkkiä liittyy tähän kohtaan. Tällöin kyseeseen voi tulla esimerkiksi seurat, kauneimmat joululaulut, kastetilaisuus, avioliittoon vihkiminen, hautajaiset, seurakunnan järjestämät konsertit.

HUOM!

Aikaisemmin on huomattu ongelmia merkkien keräämisessä ja leirille on tultu vajaan riparipassin kanssa. Tästä ilmiöstä eroon pääsemiseksi on otettu tiukempi linja.

Eli: Lähtökohtaisesti odotamme, että riparipassiin on merkinnät jo kerätty riparin ennakkopäivään mennessä. Kortit tarkastetaan ennakkopäivässä. Niitä, joilta merkintöjä tässä vaiheessa vielä puuttuu, kannustetaan ja hoputetaan merkkien keräämisessä, koska:

Viimeistään rippileirille tultaessa riparipassin on ehdottomasti oltava täynnä. Ellei näin ole, varaamme mahdollisuuden siirtää rippikoululainen seuraavalle leirille, jonne pääsee edelleenkin vain täysinäisellä riparipassilla. Jouluriparin osalta passi on oltava täynnä konfirmaatioon mennessä.

Aikaa merkkien keräämiseen on varsin riittävästi, ja tutustumisjakso sisältyy rippikoulun oppimäärään. Tästä syystä odotamme kaikkien tästä yhtäläisesti selviävän.

Rippikouluihin liittyvissä kysymyksissä voit olla yhteydessä:

Kappalainen: Anssi Massinen p. 0456577237