Päivän Sana 19.03.2024

Minä olen kyllä ollut lähellä, mutta he eivät ole minua etsineet, olen ollut läsnä, mutta he eivät ole minua kyselleet.

Jes. 65:1

Tukea elämään

Saat seurakunnasta tukea elämäsi eri vaiheisiin. Käytettävissäsi ovat:

• Päivystävä pappi
  • Diakonia
  • Perheneuvonta
  • Palveleva Puhelin
  • Sairaalasielunhoito

Päivystävä pappi

Papisto pitää pääsääntöisesti viikkovapaata maanantaina ja tiistaina, mutta yleensä joku papeista on tavoitettavissa myös näinä päivinä. Päivystysvuorossa olevan papin yhteystiedot löytyvät sivulta.

Diakonia

Diakonia on toisen ihmisen rinnalla kulkemista arjen iloissa ja murheissa. Diakonia toteutuu ihmisten välisissä kohtaamisissa, tapahtumissa ja vapaaehtoistoiminnassa.

Diakonian palvelut ovat maksuttomia ja ehdottoman luottamuksellisia. Diakoniatyöntekijät päivystävät aamupäivisin omissa toimistoissaan.

Perheneuvonta

Perheasiain neuvottelukeskus auttaa parisuhteeseen, perheeseen ja ihmisen henkilökohtaiseen elämään liittyvissä kysymyksissä. Keskusteluapua voi tulla hakemaan pariskuntana, yksin tai perheenä. Palvelut ovat käyttäjälle maksuttomia.

Perheasiain neuvottelukeskus toimii Seinäjoella osoitteessa Kalevankatu 12 b C1, ja ajan voi varata ma-to klo 9-11, pe klo 13-15 puh. (06) 421 4200. Sivuvastaanotto on myös Kauhavalla.

Tarkemmin Perheasiain neuvottelukeskuksen sivuilla:

Palveleva Puhelin

Palveleva puhelin tarjoaa keskusteluapua nimettömänä ja luottamuksellisesti. Palvelevan puhelimen puhelinnumero on 010 190 071. Päivystysajat ovat su-to klo 18-01, pe ja la klo 18-03. Apua saa myös internetin välityksellä osoitteesta: www.palvelevanetti.fi

Sairaalasielunhoito

Seurakuntamme alueen sairaaloissa, vanhainkodeissa ja palveluasunnoissa pidetään säännöllisesti hartaushetkiä. Niiden yhteydessä on mahdollista saada myös Herran ehtoollinen. Pappi käy pyydettäessä myös henkilökohtaisesti sairaan luona.

EP:n sairaanhoitopiirin alueella toimii useita sairaalapappeja, joiden toimipaikka on Seinäjoen Keskussairaala, Härmän Kuntokeskus, Kivipuron sairas-ja kuntoutuskoti sekä palvelukoti Pihapihlaja. Sairaanhoitopiirin sairaalapappeihin saa yhteyden puh. (06) 415 4111.

Kriisipuhelin:

Mielenterveystalo

Mielenterveystalo.fi sivulta pääset sisään aikuisten ja nuorten mielenterveystalo nettipalveluihin, jotka ovat avoimia kaikille eivätkä vaadi kirjautumista.

Mielenterveystaloista löydät  ammattihenkilöiden tuottamaa asiallista ja luotettavaa tietoa mielenterveydestä ja päihdeasioista, sekä tietoa alueellisesta palveluihin ohjautumisesta.

Nettiterapiaan pääsevät ainoastaan henkilöt joilla on terapiaohjelmaan vaadittava lähete, sekä kirjautumistunnukset.

Lisätietoja: