Päivän Sana 27.04.2024

Jeesus sanoo: ?Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.?

Aikuinen - lähde vapaaehtoiseksi nuorten KatuSaapas-toimintaan!

Seurakunnan nuorisotyönohjaajat Saapas-tunnelmissa

Saapas -toimintaa nuorten hyväksi Kauhavalla

Kauhavan seurakunnan ja kaupungin nuorisotyönohjaajat ovat käynnistelleet kuluvan vuoden aikana KouluSaapas -toimintaa kaikilla alueemme yläkouluilla. KouluSaapas -toiminnan tarkoituksena on tuoda lisää turvallisia aikuisia nuorten elämään ja arkeen koulupäivien aikana. KouluSaapasta toteutetaan työpareina, tämä kertoo myös nuorille, että me nuorisotyönohjaajat olemme yhteisellä asialla tekemässä työtä nuorten hyväksi.

Saapas -toiminnan valtakunnallisesta koordinaatiosta huolehtii Lasten ja Nuorten keskus. Kauhavan KouluSaapas on yksi Lasten ja Nuorten Keskuksen pilottikohteista. Toiminta perustuu kristillisiin arvoihin, mutta Saappaan tehtävänä ei ole saarnata, julistaa tai toimia järjestyksenvalvojina. Saappaan tehtävänä on kuunnella ja kohdata nuoria.

Toiminta laajenee

Ensi vuoden aikana Saapas-toimintaa ollaan laajentamassa myös KatuSaapas -toiminnaksi. KatuSaapas tuo kevään aikana Saapas -liiveillä varustettuja aikuisia kaduille kuuntelemaan ja kohtaamaan nuoria sekä olemaan heidän apunaan ja tukenaan. Saapasvastuuhenkilönä kaupungilta on nuoriso-ohjaaja Sara Perttula ja seurakunnasta nuorisotyönohjaajat Päivi Latomäki ja Miia Antila.

Tarkoitus ei ole aloittaa joka viikonloppuista katupäivystystä, vaan olla mukana niinä viikonloppuina, jolloin nuoret ovat erityisesti liikkeellä. Tulemme kartoittamaan nuorten liikkumista koko Kauhavan alueella ja sen mukaan mietimme, millä alueella liikumme milloinkin.

Yhteisvastuun tuella matkaan

Saapas-toimintaa käynnistellään vuosien 2022 ja 2023 Yhteisvastuukeräyksen tuotoilla. Yhteisvastuukeräyksestä jää joka vuosi 20% oman seurakunnan käyttöön. Kauhavan seurakunta on kohdentanut tämän tuoton lasten ja nuorten hyväksi tehtävään työhön.

Miten pääsen mukaan vapaaehtoiseksi Saapas -päivystäjäksi?

Saapas-toiminta on vapaaehtoistoimintaa ja päivystäjien tulee olla 18 vuotta täyttäneitä. Mukaan toimintaan pääsee ilmoittautumalla osoitteessa www.kauhavanseurakunta.fi/ilmoittautumiset. Kaikille ilmoittautuneille järjestetään joulu-maaliskuun aikana noin kerran kuukaudessa Saapas -koulutusta yhdessä Lapuan tuomiokirkkoseurakunnan kanssa. Ensimmäinen kokoontuminen pe 8.12. Koulutukseen sisältyy myös käytännön harjoittelua. Koulutuksen käymisen jälkeen on mahdollista toimia Saapas-päivystäjänä myös muiden paikkakuntien Saapas-ryhmissä. Lisätietoja Saapas -toiminnasta ja koulutuksesta antaa Miia Antila.

Saappaan tarina

Palveluoperaatio Saappaan alku on 1970- luvun alkupuolella Keimolan moottoriradalla, Keimola -rock tapahtumassa. Helsingin ja Vantaan seurakuntien työntekijät olivat mukana tapahtumassa nuorten apuna. Toiminta laajeni Turkuun, Tampereelle, Jyväskylään ja Ouluun. Vuonna 1975 toiminnalle keksitiin nimeksi Operaatio Saapas. Nimi viittaa Keimolan kuraiseen moottorirataan, jossa ainoat toimivat jalkineet olivat pitkävartiset saappaat. Samalla nähtiin, että koulutettua vapaaehtoisten ryhmää voitaisiin hyödyntää ympärivuotisesti muissakin nuorisotyön ja erityisnuorisotyön tehtävissä.

Oletko kiinnostunut nuorten auttamisesta? Haluaisitko tehdä merkityksellistä työtä yhdessä muiden kanssa? Tule vapaaehtoiseksi Saappaaseen!

Kauhavan seurakunnan ja kaupungin nuorisotyö