Päivän Sana 28.04.2024

Jeesus sanoo: ?Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät, ja minun tahtoni on, että te lähdette liikkeelle ja tuotatte hedelmää, sitä hedelmää joka pysyy.?

Kirkonmäen remonttiryhmä ahkeroi

Harrastuksena remppatyöt seurakuntalaisten hyödyksi

Kirkonmäen remonttiryhmä on vapaaehtoisista seurakuntalaisista koostuva ryhmä, jonka kokoontumiset eivät ole säännöllisiä vaan projektiluonteisia. Mukana remppaprojekteissa on vaihteleva määrä osallistujia.

Kirkonmäen remonttiryhmä taipuu moneen. Talvella rakennettiin Palojärven leirikeskukseen kaksi pihapöytää, jotka vietiin paikalle ennen kesäkauden alkua. Jykeviä pöytiä kantamassa Jukka-Pekka Rintanen, Sami Karjalainen ja Olli Rintala. Lepomaan vessan invaluiskan rakennuksella ahkeroivat mm. Simo Aaramaa, Ahti Silvonen, Tapio Karjanlahti ja Juhani Ventä.

Remonttiryhmän perusti kirkkovaltuutettu ja kirkkoneuvoston jäsen Simo Aaramaa.

- Olen ollut vuosia mukana hautausmaakatselmuksissa. Siellä on havaittu vikoja, joita ei kuitenkaan syystä tai toisesta ole saatu korjattua. Toisaalta olin pitkään miettinyt tämän tyylisen ryhmän perustamista.

Koulutukseltaan Aaramaa on talonrakentaja, vaikka onkin suurimman osan työurastaan tehnyt myyntipäällikkönä. Harrastuksena rakentaminen ja erilaiset rempat ovat kuitenkin aina olleet ykkösenä.

Remonttiryhmän ensimmäinen projekti oli lokakuussa 2022. Kauhavan Vanhan hautausmaan penkit kaipasivat kunnostusta. Ryhmän vetäjä Simo Aaramaa sai mukaansa Olli ja Marita Rintalan. Tiivis tiimi vaihtoi laudat pariinkymmeneen penkkiin. Sen jälkeen remppapyyntöjä on tullut niin seurakuntalaisilta kuin seurakunnan työntekijöiltäkin.

Hautausmailla on Aaramaan mukaan tehty muutenkin paljon töitä.

- Vanhalle hautausmaalle rakennettiin aitaus roskalavalle. Uudella hautausmaalla korjattiin vessan portaat ja kunnostettiin työntekijöille terassi. Nyt siellä on mukava viettää ruoka- ja kahvitaukoja. Lisäksi rakennettiin katos pyörätuolia ja rollaattoria varten. Ja vielä Lepomaalla tehtiin invaluiska vessaan.

Rempparyhmän projektit eivät kuitenkaan rajoitu ainoastaan hautausmaihin. Seurakuntalaisten aloitteesta ryhmä rakensi siunauskappelin ja joen väliin aidan, joka paransi huomattavasti surevien omaisten turvallisuutta. Samalla siunauskappelin oven viereen rakennettiin telineet muistokynttilöille.

- Kirkon ovia on korjattu ja kirkon portin rappusiin saatiin kaide, Aaramaa lisää.

Seurakunta kustantaa projektien materiaalit. Työkalut, tieto, taito ja oivallukset tulevat remonttiryhmältä. Ruokapalkan lisäksi ryhmäläisille tulee hyvä mieli, kun on voinut tehdä jotain seurakuntalaisten hyväksi.

Remonttiryhmän projekteissa on tähän saakka ollut mukana kymmenisen miestä ja naista. Seuraaviin projekteihin voi tulla mukaan ilmoittautumalla Simo Aaramaalle puh. 044 262 8985.

Kirkonmäen remonttiryhmä toimii lähinnä Kauhavan kirkkopiirin alueella. Kirkkoherra Jyrki Jormakan toiveena onkin, että samanlaisia ryhmiä muodostuisi myös muihin kirkkopiireihin.

Simo Aaramaa auttaa mielellään ryhmien perustamisessa ja käytännön järjestelyissä.

Kuvat ja teksti: Hannele Kihlman