Päivän Sana 02.05.2024

Jeesus sanoo: ?Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne.?

Tonkkakeräys Kauhavalla ja Evijärvellä yhteisvastuun hyväksi 3.5.2024

Koronavuosina piti keksiä uusia keinoja kerätä varoja yhteisvastuulle, kun perinteiset listakeräykset ovelta ovelle olivat liian riskialttiita koronatartunnalle. Alahärmässä päätettiin keväällä 2021 käynnistään tonkkakeräys kauppojen pihoilla, ja se onnistui erittäin hyvin. Tähän tempaukseen tulivat mukaan viime vuonna myös kaikki Kauhavan seurakunnan alueet Evijärveä myöten. Nyt on seuraavaksi kerraksi sovittu perjantai 3.5. klo 10-20. Mukana ovat kaikki alueen S-marketit, Alähärmässä myös Halpahalli ja Road House sekä Kauhavalla Tokmanni ja K-Supermarket.

Tänä vuonna yhteisvastuu auttaa nuoria. Nuorten yksinäisyys on Suomessa vakava ja kasvava ongelma. Apua tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan.  Yksinäisyys ahdistaa ja se tuntuu. Yksinäisyys voi myös sairastuttaa ja pitkään jatkuneena aiheuttaa stressiä ja lisätä sairastumisriskiä mielenterveysongelmiin.

Tällä hetkellä joka kuudes nuori Suomessa kärsii yksinäisyydestä. Joka neljännellä ei ole omaa kaveriporukkaa, johon kuuluisi. Yhtä moni on vailla yhtään läheistä ystävää. Keräyskohde on todella tärkeä tulevaisuudenkin kannalta. Jokainen meistä haluaa lapsilleen ja nuorilleen paremman tulevaisuuden.

Kauhavan keräyksen oma osuus menee Saapas-toimintaan, josta on jo aikaisemmin ollut juttu Aviisissa. Nyt satsataan erityisesti kouluSaapas-toimintaan, jossa kaupungin ja seurakunnan nuorisotyöntekijät ovat tavattavissa kouluilla. Nuoret tarvitsevat turvallisia aikuisia, joiden kanssa saa jutella kuulumisia ja kaikkea, mitä on sydämellä. Suomessa  yhteisenä kohteena on HelsinkiMissio, joka toimii koko maassa. Kriisi- ja keskusteluapua tarjotaan ympäri Suomen.

Kasvattajille on oma School to Belong -ohjelma, jossa  kouluja autetaan tunnistamaan ja lieventämään yksinäisyyttä. Ulkomaan osuus menee Kirkon ulkomaanavun katastrofirahastoon, jossa tuetaan maailman kriisi- ja katastrofialueilla lasten ja nuorten koulunkäyntiä mm. pakolaisleireillä Afrikassa.

Meillä on vielä mahdollisuus auttaa nuoria ja tehdä toisille se, mitä tahtoisimme itsellemme tehtävän.

kappalainen Aki Paavola