Päivän Sana 26.04.2024

Jotka kyynelin kylvävät, ne riemuiten korjaavat. Jotka itkien menevät kylvämään vakkaansa kantaen, ne riemuiten palaavat kotiin lyhteet sylissään.

Ps. 126:5?6

Rovastikunta vaihtuu

Lapuan hiippakunta on päättänyt uudesta rovastikuntajaosta, ja Kauhavan seurakunta kuuluu jatkossa Lapuan hiippakunnan tuomiorovastikuntaan. Tähän saakka Kauhavan seurakunta on kuulunut Järvi-Pohjanmaan rovastikuntaan. Rovastikunnat ovat seurakuntien hallinnollisia ja toiminnallisia yhteistyöalueita. Lapuan hiippakunnassa on vastaisuudessa viisi rovastikuntaa.

Tuomiokapituli perusti uudet, vuoden 2022 alussa toimintansa aloittavat rovastikunnat ja nimitti niihin lääninrovastit kaudelle 1.1.2022–31.12.2025. Lääninrovastin tehtävänä on edistää kirkon työtä rovastikunnassa sekä avustaa piispaa ja tuomiokapitulia näiden tehtävissä omalla alueellaan.

Lapuan hiippakunnan tuomiorovastikuntaan kuuluvat Lapuan tuomiokirkkoseurakunta sekä Alajärven, Alavuden, Evijärven, Kauhavan, Kuortaneen, Lappajärven, Soinin, Vimpelin ja Ähtärin seurakunnat. Lääninrovastina toimii Alajärven seurakunnan kirkkoherra Ari Auranen.

Etelä-Pohjanmaan rovastikuntaan kuuluvat Ilmajoen, Isojoen, Isonkyrön, Karijoen, Kauhajoen, Kurikan, Seinäjoen ja Teuvan seurakunnat. Lääninrovastina toimii Kurikan seurakunnan kirkkoherra Heikki Sariola.

Pohjanmaan rovastikuntaan kuuluvat Kaskisten, Laihian ja Vähänkyrön seurakunnat sekä Kristiinankaupungin, Mustasaaren, Pietarsaaren ja Vaasan suomalaiset seurakunnat. Lääninrovastina toimii Vähänkyrön seurakunnan kirkkoherra Petri Hautala.