Päivän Sana 27.07.2024

Jeesus sanoi: ?Ei jokainen, joka sanoo minulle: ?Herra, Herra?, pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon.?

Matt. 7:21

Kylvöjen siunaus Evijärvellä Kirkonmäellä

Kirkkokansa, seurakuntapastori, kanttori ja kirkkokuoro Kirkonmäellä Evijärvellä 23.5.2024. Kuvan otti Tapio Elgbacka.Seurakuntapastori Noora Granvik ja maanviljelijä Mikko Saarijärvi Antti Mäkisen pellolla.Kuvan otti Satu Saarijärvi.

Kylvöjen siunaustilaisuuksissa aikaisemmasta poiketen viljan siemenet kylvi kylvövakasta perinteisesti Antti Mäkisen peltoon 23.5. seurakuntapastori Noora Granvik. Tällaista käytäntöä toivottiin jatkossakin.

Sää suosi ja luonto kukoisti runsaan kirkkokansan ollessa koolla. 4H-kerhon tytöt tarjosivat MTK:n kahvit. Kirkkokuoro lauloi Satu Lumiahon viulun säestyksellä ja kanttori Aira Kentalan johtamana Kylvölaulun, jonka oli säveltänyt Aleksi Koskimäki ja sanoittanut kirkkoherra Tauno Kauppinen.

Pastorilla oli aikaa jutustella ja kirkkoväellä oli aikaa kuunnella vielä tilaisuuden päätyttyä.

Tässä poimintoja Noora Granvikin puheesta:

- Meille on annettu tehtäväksi huolehtia luomakunnasta, ja se tarkoittaa niin suojelua kuin viljelyä. On suuri siunaus meille täällä Pohjolassa saada nähdä ja kokea vuodenaikojen kirjo.

- Pyydämme voimia niille, jotka joutuvat nyt tekemään pitkää päivää pelloilla, kyntäen, äestäen ja kylväen. Pyydämme voimia viljelijöiden perheille ja läheisille. Pakatut eväät ovat nyt todella tärkeitä. Pyydämme sopivasti sadetta ja poutaa, että siemenet orastaisivat ja saisivat kasvaa otollisesti.

- Erityisesti haluan tuoda tässä siunauksessa Herran eteen kaikki ne, jotka viljelevät ja kasvattavat ruokaa, että he saisivat tästä elantonsa itselleen ja perheelleen.

Psalmissa 65 sanotaan: ”Sinä pidät huolta maasta ja annat sille sadetta, sinä teet sen hedelmälliseksi. Jumala, sinun virtasi on vettä täynnä. Sinä kasvatat sadon ihmisille, pidät maasta huolen.”

Hilja Elgbacka, Evijärvi 24.5.2024